Bom, mais algumas noticias. Eu continuo mantendo o otimismo, mas acho que tem coisas que muita gente nao vai gostar...
E realmente acho que vai ser bem diferente de uma 3.5 reloaded. Vamos esperar para ver.
A rogue going into a room and looking for traps. You can describe what you're doing and roleplay what you're doing. If he says I look in the jar and I know there's a gem in the jar, I'm not going to have him roll. However, if something is more hidden, like a secret compartment on the shelf I would look at their intelligence and see if he can just automatically find it or if he's looking in the exact right place. However, if he's doing that check in the middle of some other stressor like fighting, then I'd have him roll.
Ou seja, a mecânica tao adorada pelos grognards de plantão de obrigar o jogador a descrever tudo que esta fazendo nos mais ínfimos detalhes ("eu uso meu cajado para cutucar as pedras ao redor da porta em busca de uma armadilha. Nada? Então eu cutuco os parapeitos e o teto. Nada ainda? hmm... tem que ter uma armadilha aqui, faz tempo que não tem nenhuma. Então vou usar minhas pinças na maçaneta..." e assim segue em todas as 15 portas seguintes da masmorra, todas sem nenhuma armadilha). Eu particularmente não sei se essa obrigatoriedade vai ser boa ou ruim (meus grupos sempre faziam isso mesmo sem ser obrigatório). Pelo menos os caras nao estao tao focados em penalizar jogadores:
We shouldn't force players to be penalized because they can't be personally eloquent on the fly. What we've done now is we have this thing called "advantage" that a DM can hand out if the players set themselves up with a good description. (...) Oh yes, if you want to roll the dice and make your check, you can still do that.
OK, parece que nao vai ser obrigatorio entao...
Right now, Cha is linked to saves for fear and charm effects. However, if you describe it well, you could use different stat.
Acho que o Vincer vai começar a gostar de D&D depois disso.
Different ability scores will still be important to different classes, but there's also plenty of room to focus on all the ability scores. For example if you want to be a charismatic fighter, there's definitely room for that. (...) Another thing that we're trying out is not only having races give you ability scores changes, but the classes also give you bonuses. (...) It allows you to make the weird choices, too. Half-Orc Bard gets Cha bump, so you're still a good Bard.
Aqui algo interessante. Acho que vao acabar com a mecanica de adicionar Int, Con, Car e etc no ataque e dano, o que obviamente torna o equilibrio mais dificil, mas permite que os atributos realmente tenham algum impacto maior na imagem do personagem.
What we're working with now is that you pick you stats, class, race and then you also have a theme. So you might be a commoner, a noble, a knight, aprentice, etc. These themes would offer you skills. (...) But if you want to get into a more complex character development system (modular option), then you could pick other features and things to basically build your own theme.
Gostei.
I want to bring back the Great Wheel of cosmology.
Achei interessante mencionar, mesmo que isso nao influencie o jogo em praticamente nada.
We're interested in magic classes that handle their abilities or magic differently than the Vancian style wizard.
Soh confirmando o que eu comentei ontem sobre o medo do pessoal em relaçao a magia vanciana.
We want to embrace the 4E idea of quick prep time. New monster, 5 mins. High level NPCs in 10 minutes. Lots of 4E ideas. Decoupling the idea that NPCs have to advance or be built in the same way as PCs.
Isso foi dito pelo Monte, o que indica que ele nao eh tao cabeça fechada em relaçao a 4E, e poderemos de fato esperar que eles utilizem outras coisas que deram certa na ultima ediçao.
In every edition of the game, the DM has had the ability to play out the the combat in a theater of the mind style, or pull out a grid and miniatures to be more more precise. Nothings changed with that - a DM will still be able to do that. But if you want to make things more tactical, then the DM would choose to apply the tactical rules module.
Quero ver como o uso ou nao deste modulo vai afetar cada habilidade de classe. Imagino que provavelmente usar o modulo implica em adicionar novas listas de habilidades (mais taticas, que lidem com o grid de combate) a determinadas classes, que os jogadores podem escolher em detrimento de outras habilidades. Ah, e disseram que este modulo vai estar no livro basico.
I really want skill challenges to die in a fire.
Todos entendem o que isto quer dizer.